Mohamed
2.Mohomed (araba: محمد, transliterat: Muḥammad; n.
cca. 570, Mecca; d. 8 lunie 632, Medina) este întemeietorul religiei islamice și este
considerat, de către musulmani, a fi un mesager și un profet al lui Dumnezeu,
ultimul profet într-o serie de profetii islamici, așa cum se spune în Coran.
Dintre toți întemeietorii de religii universale, Mahomed este
singurul căruia i se cunoaște, în linii mari, biografia (izvoarele cele mai
importante sunt Coranul - în arabă, al Quar'an,
"Propăvăduirea" - și informațiile transmise de Tradiție - în arabă,
al-Hadit, "Zicerea", "Spusa". Trebuie precizat însă
că valoarea istorică a acestor surse nu e întotdeauna sigură).
Profetul Muhammad ibn Abdallah s-a născut
la Mecca in jurul anului 570. Tatăl sau moare cu puțin timp
înainte de nașterea sa, iar mama sa când el avea doar 6 ani. Este crescut de
unchiul sau Abu Talib de la vârsta de 8 ani. La 12 ani călătorește
în Siria, unde un călugăr creștin , numit Bahira ,recunoaște
semnele tainice pe umărul lui Mohamed care îi vestesc vocația de prooroc. Se
căsătorește cu prima lui nevastă, Khadija la vârsta de 25 de ani (ea
avea 40); soția sa a avut un rol considerabil în viața Profetului: ea l-a
încurajat mult în încercările sale religioase. Khadija avea un văr creștin
(catolic) Waraqah ibn Nawfal. Fatimah este
fiica lui Khadija și a lui Mahomed. Căsătoria avea să fie fericită; Mahomed,
care după moartea Khadijei avea să aibă încă nouă neveste, nu și-a luat altă
soție cât timp Khadija a fost în viață. Datorită caracterului său integru este
ales ca membru într-o organizație numită Alianța pentru Caritate.
Este pentru un timp caravanier, având posibilitatea sa călătorească mult. Era
cunoscut de toți ca fiind o persoană foarte corectă și cu un suflet foarte bun.
Nu se prea cunosc amănunte ale vieții lui Mohamed dinaintea
primelor revelații, către anul 610. Potrivit tradiției, ele au fost precedate
de lungi perioade de "retragere spirituală" (tahannut) în
peșteri și în alte locuri însingurate, practică străină
politeismului arab. E foarte posibil ca Mahomed să fi fost impresionat de
vegile, rugăciunile și meditațiile anumitor calugari crestinipe care îi
întâlnise sau de care auzise vorbindu-se în călătoriile sale. Un văr al
Khadijei era creștin. În plus, anumite ecouri ale predicației creștine,
ortodoxe ori sectare (nestoriene, gnostice), precum și ideile și obiceiurile ebraice,
erau îndeajuns de cunoscute în orașele arabe.
Cu toate că, în timpul lui Mahomed, este puțin probabil ca
religia Arabiei Centrale să fi fost modificată de influențe iudeo-creștine,
prin evreii (prezenți într-un mare număr la Iatrib - viitoarea Medina) si
creștinii (prezenți la Mecca, majoritatea de condiție foarte umilă, probabil
sclavi abmisieni și insuficient instruiți), Profetul a avut contact cu elemente
iudeo-creștine.
Mahomed primind revelaţia din partea arhangelului
Gabriel (miniatură de la începutul secolului al XIV-lea)
La 40 de ani, Mahomed are o revelație descrisă în felul următor:
pe când dormea în peștera în care își petrecea recluziunea lui anuală,ingerul
Gabriel a venit la el, ținând o carte deschisă în mâini și i-a poruncit
"Rostește acestea!". Cum Mahomed refuza să citească din carte,
Îngerul i-a apăsat "cartea pe nări și pe buze", aproape sufocându-l.
Când, a patra oară îngerul i-a spus: "Rostește!", Mahomed l-a
întrebat "Ce trebuie să rostesc?". Îngerul i-a răspuns atunci:
"Rostește (adică: predică!) în numele Domnului care te-a făcut! Care a
făcut omul dintr-un cheag de sânge. Propăvăduiește, căci Domnul tău este cel
mai darnic, el l-a luminat pe om cu ajutorul penei de scris și l-a învațat pe
om ceea ce nu știa"(90: 1-5) Mahomed a început să citească cu voce tare și
îngerul s-a depărtat de dânsul. "Apoi m-am trezit și eram ca și cum cineva
ar fi scris în inima mea". Autenticitatea acestor experiențe pare
neîndoielnică. "Dictarea" Coranului a fost deseori însoțită de
convulsii puternice, de accese de febră sau de răcirea trupului.
Muhammad începe sa predice, întâi în familie și printre cunoștințe,
apoi publicului larg. La început el este ignorat de majoritatea oamenilor, iar
mai apoi ridiculizat. Totuși, el reușeste să atragă din ce în ce mai mulți
oameni la noua sa religie. Cu fiecare an care trecea, noi capitole erau
revelate din Couan. Pe măsură ce numărul celor ce îl urmau creștea,
Muhammad devine o amenințare la adresa conducătorilor societații sale și este
persecutat, alături de cei care îl urmau. Un timp s-a bucurat de protecția
unchiului sau Abu Talib, dar după moartea acestuia Muhammad este nevoit să
își părăsească orașul natal și să meargă cu un grup de musulmani devotați în
orașul Ytrib în 622, unde fusese invitat de două triburi rivale,
care acceptaseră să-l recunoască drept conducător spiritual și se așteptau ca el
să le arbitreze disputele. Acest eveniment se numește Hejira și
marchează începutul anului Islamic. Hejira înseamnă în arabă
"emigrare". Numele orașului este schimbat în Medina ('Orașul'
(în arabă), ca prescurtare de la numele complet de 'Orașul Profetului' (al
Madinat al-Nabi).
Muhammad devine conducătorul orașului și în scurt
timp Medina devine capitala primului stat islamic. Acest stat este
imediat atacat de vecinii mai puternici din Mecca, însă Muhammad reușește
să câștige câteva bătălii importante Badr și Uhud, asigurând
securitatea statului său. Acesta continuă să se extindă și în cele din urmă
Muhammad cucerește Mecca fără vărsare de sânge in 630. În tot
acest timp, versete dinCoran continuă să îi fie revelate, acestea fiind o
parte așternute în scris, iar o alta memorate de către companionii Profetului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu